Reempresa, el mercat de compravenda de pimes de Catalunya, arriba a la fita de les 4.000 empreses salvaguardades des del 2011

Publish on 24-04-2023

Start date: 24-04-2023

End date: 24-04-2023

Terrassa, 24 d’abril del 2023. Reempresa, el mercat de compravenda de petites i mitjanes empreses de Catalunya, una iniciativa que van posar en marxa la patronal Cecot i la fundació Autoocupació l’any 2011, ha assolit la xifra de 4.000 reempreses d’èxit o, el que és el mateix, 4.000 negocis transmesos. Aquests casos d’èxit han generat una inversió induïda de més de 191M d’euros i han evitat la pèrdua de més de 11.200 llocs de treball al conjunt del país.

El Centre de Reempresa de Catalunya és un model d’emprenedoria i de creixement empresarial que, durant aquests últims anys s’ha anat consolidant a conjunt de Catalunya. Reempresa es descriu com “un mecanisme professional pel qual una o més persones reemprenedores accedeixen a la propietat d’una empresa d’altres, en funcionament, per a fer-la créixer sense haver de passar per la fase de crear-la”.

Reempresa treballa amb més de 140 entitats i institucions per fomentar la transmissió d’empreses i mantenir viu el teixit empresarial del nostre país. En són una mostra les quatre diputacions catalanes, CaixaBank o Barcelona Activa entre d’altres associacions i col·legis professionals. Totes elles ja fa anys que aposten per aquest projecte innovador, que va ser reconegut per la Comissió Europea l’any 2017 amb el Premi Europeu de Promoció Empresarial com a una política innovadora per promoure el creixement de les empreses. Aquest servei posa en contacte a persones que volen vendre una empresa amb emprenedors i emprenedores disposades a agafar-ne el relleu.

Xavier Panés, president de la Cecot i del Centre de Reempresa de Catalunya, destaca que “Reempresa ha aconseguit esdevenir un exemple d’èxit de col·laboració publicoprivada i un mecanisme real que permet mantenir viu el nostre teixit empresarial i, a la vegada, evitar la pèrdua de llocs de treball”.

Panés, per altra banda, ha volgut posar en valor que “aquest servei continua sent, a dia d’avui, igual o més útil que mai i cal que el conjunt d’administracions públiques del país hi segueixin apostant de manera decidida”.

Per Reempresa han passat, des de l’any 2011, més de 10.000 empreses que buscaven un relleu i més de 18.200 persones emprenedores interessades en adquirir una empresa i no haver de passar per la fase de creació. De fet, el Centre de Reempresa de Catalunya destaca que els índexs de supervivència d’una reempresa d’èxit són molt més elevats que els d’una empresa de nova creació.

El comerç i l’hostaleria, els sectors amb més compravendes d’empreses

Segons dades del Centre de Reempresa, un 33% dels negocis venuts a través del servei són del sector comerç seguit dels negocis del sector hostaler que representen el 31% del total de reempreses d’èxit. Les empreses del sector serveis representen un 28% del total de transaccions seguit de la indústria amb un 5% i la construcció i altres sectors amb un 2%.

La jubilació, el principal motiu de venda de les empreses

Entre els principals motius de venda dels negocis, Reempresa destaca que la jubilació és cada vegada més el motiu principal amb prop de la meitat dels casos (45%) seguit dels motius personals (17%), la salut (15%) o la impossibilitat de seguir amb el negoci (9%).